Gewauwel of inspiratie?

Het vinden van je weg in de wijnwereld is geen eenvoudige. Dagelijks ontvang je een overload aan informatie. De gemiddelde wijninformatie is vaak van een bedroevend niveau. Talloze wijnbeschrijvingen van zogenaamd bijzondere wijnen – hoe goed bedoeld – raken kant noch wal of zijn buitengewoon ongeloofwaardig. Hoe kan het dat een eenvoudige wijn van € 6,99 krachtig en vol is, met donker fruit, cacao en peperkoek gelijk aan een Pomerol (welke?). En het zijn echt niet alleen de discounters en prijsvechters die zich van dit taalgebruik herhaaldelijk bedienen. Het bekende wijnveilinghuis Acker, Merill & Condit beschreef een rode (achteraf fake-) Bourgogne als volgt: The layers of spice, vanilla, forest and mint were mind-boggling and the concentration and texture seemed infinitely long, with rich acids lingering like call girls at the casino. Tja, over storytelling gesproken. Het is geen wonder dat vele wijndrinkers dan afhaken of de zaken oversimplificeren. Kijk nog eens naar het op zich zeer humoristische commentaar van Maarten van Rossem over wijn.

Wijn heeft maar twee smaken

Hoe makkelijk het ook klinkt: je vindt het lekker of niet, toch beseffen wij ons dat geuren en smaken soms ver uiteenlopen. En dat je soms gepakt wordt door een smaak die je eerst niet mocht. Denk aan het kind dat op een verjaardag een slokje bier van één van de volwassenen drinkt en een heel vies gezicht opzet. Later blijkt dat bier toch niet zo slecht te smaken. Of je hoort een stuk muziek dat je in eerste instantie afwijst, maar na herhaaldelijk luisteren je toch gaat waarderen. Was je te snel in je oordeel of misschien zelfs vooringenomen? Zelfs onder geoefende wijndrinkers komt dit veelvuldig voor. Bekend is het voorbeeld dat Lars Daniëls (MV) aanhaalde toen hij Australische wijnproducenten liet kennismaken met een 15 jaar oude witte Rioja van Lopez de Heredia Viña Tondonia. Het unanieme oordeel van de Aussies luidde dat de wijn niet meer goed was vanwege verregaande oxidatie. Laat dit nu precies het smaakprofiel van deze bijzondere wijn zijn. Het is maar wat je gewend bent.

Wegwijs in wijn

Het mooiste compliment dat ik eens kreeg was dat de wijn precies zo smaakte als in de beschrijving was uiteengezet. Als je op treffende wijze naam en rugnummer van een wijn weet te pakken, koopt een consument precies datgene wat hij voor ogen heeft. Een gepassioneerde wijnhandelaar weet dat hij alle wijnen in zijn assortiment daarvoor moet proeven. Toch houdt het hierbij niet op. Want de smaak van de koper moet het uitgangspunt zijn voor een goede match. Vaak krijg ik een wijn onder ogen, die een wijndrinker voor me heeft meegenomen en die als voorbeeld dient van zijn smaak. Nu kan ik me er van afmaken door te zeggen dat hij deze dan weer dient te kopen. Maar als ik het als voorbeeld neem van zijn smaak, dan weet ik in welke richting ik het kan zoeken. Victorvinum gaat nog een stap verder. Want wat is er leuker om met dit smaakprofiel aan de haal te gaan? En de wijnkoper mee te nemen in een wijnreis die hem onverwachte nieuwe wijnen oplevert? Ik kijk alweer reikhalzend uit naar het moment dat ik vele tientallen wijnen op de proeftafel heb staan. Hopelijk is dat in 2021 weer mogelijk. Proost!

 

 

 

Scroll naar boven