De prijs van wijn

de prijs van wijn

Is dure wijn per definitie beter of kwalitatiever? Was het maar zo simpel, dan had ik deze blog niet geschreven. En andersom? Hoe zit het met 3 wijnen voor een tientje? Hoeveel wijn mag je dan nog verwachten?

De prijs van wijn. Hoe is de kostprijs van een fles wijn opgebouwd?

Koop je een fles van € 2,95, dan ben je meestal al voor de verpakking, de kurk, de belastingen en de handelsmarges zo’n € 2,50 kwijt. Dan blijft er voor de wijn niet veel meer over dan 45 cent, zeg maar zo’n 15%.  Verdubbel je je aankoopbedrag en je koopt een fles voor € 5,95 dan staat je wijn in een beter daglicht. Het blijkt dat het wijnaandeel gestegen is naar zo’n 33%. En bij een wijn van rond de € 10,00 is je wijn al gauw zo’n 50% van de totaalprijs. Kortom, bij hogere prijzen krijg je relatief meer wijn.

Goedkope wijn is een kat in de zak

Even terug naar de wijn van € 2,95 met een wijnaandeel van 45 cent. Wat voor wijn is dit? Of beter, wat voor wijn kan dit zijn? Meestal gaat het om wijnen die afkomstig zijn van grote landbouw-arealen waar de focus ligt op hoge opbrengsten (zoals La Mancha in Spanje, de Languedoc in Frankrijk, Monterey in de VS of Riverina in Australië). En waar wijnbouw met de inzet van herbiciden of pesticiden niet geschuwd wordt. De wijnmakers kopen grote hoeveelheden wijndruiven uit verschillende regio’s op en proberen – vaak door blending – een acceptabel eindproduct te maken. En niet zelden worden trucjes toegepast als het basisproduct niet helemaal bevalt. Zoals aanzuren, de-alcoholiseren of het toepassen van sterk gemanipuleerde wijngisten.

Wat bepaalt de kwaliteit en de prijs van wijn?

De vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoord. In de wijnbouw ligt een deel van het antwoord verscholen. Vaak komen kwaliteitsdruiven uit wijngaarden die net iets meer rijping hebben verkregen. Bijvoorbeeld omdat zij afkomstig zijn van een steile helling op het zuidwesten. Een duur stukje grond dus, ook om te bewerken. Of omdat de wijnbouwer heeft besloten om zijn opbrengsten terug te brengen. Bijvoorbeeld door zich te concentreren op oude wijnstokken, die weliswaar minder renderen maar wel aromatische druiven opleveren. De wijnboer kan besluiten de wijntrossen af te toppen (green harvesting) om de restant trossen beter te laten rijpen. En als hij alleen de beste druiventrossen in de wijnmand wil verzamelen moet hij handmatig oogsten. Methoden die de kwaliteit van wijn ten goede komen, maar wel geld kosten.

En hoe zit het bij het wijn maken?

Ook in de winery kan de wijnmaker besluiten om naar meer kwaliteit en betere wijn te streven. Bijvoorbeeld door de wijndruiven bij binnenkomst (handmatig) te sorteren. De onrijpe of overrijpe druiven halen de eindstreep niet. Overigens ook niet de takjes en blaadjes die vaak tot groene aroma’s kunnen leiden. Voorafgaand aan de fermentatie kan de wijnmaker besluiten de inmiddels gekneusde wijndruiven gedurende een bepaalde periode in een koele omgeving te bewaren. Hiermee kan hij meer kleur en aroma uit de druiven krijgen die bijdragen tot een betere wijn. Een bewerkelijke en kostbare techniek die met name wordt toegepast bij de betere Shiraz uit Australië. En zo zijn er talloze methoden om de wijn tijdens het maakproces te optimaliseren. Maar die bijna ook allemaal geld kosten, en dus de prijs van wijn bepalen.

Wijn als merk

Natuurlijk zijn slimme marketeers er ook achter gekomen dat je van bepaalde wijnen een merk kunt maken. En dat je er dan meer geld voor kunt vragen. Meer dan de kwaliteit van de wijn misschien is. Een bekend voorbeeld van sublieme marketing is Champagne. Mousserende wijnen uit dit gebied zijn natuurlijk prachtig, maar soms vraag je je af of de prijs nog wel in verhouding staat met het product. Zo kwam Christal van Louis Roederer enorm op toen rappers deze champagne (Cris, Crissy) veelvuldig in hun songs gebruikten. Veel beroemde acteurs en popartiesten hebben inmiddels hun naam aan een winery verbonden om deze wijnen een extra push te geven. De lijst is schier oneindig: Sting, Pitt, Zuchero, Bocelli, Clooney en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De prijs van de wijn schiet omhoog. Zolang de verkopen dat ook doen, is er niets aan de hand.

Kies voor voldoende kwaliteit

Het aanbod van wijnen in Nederland is zeer groot; allicht zit er iets bij van jouw keuze. Laat je niet verleiden door wijnen die (zeer) laag geprijsd zijn. Je doet jezelf daarmee te kort. In 2016 bood Aldi een Brunello voor € 12,99 aan. Wijnexperts fronsten hier al hun wenkbrauwen. Onthoud: what you see is what you get. Proost!

Scroll naar top